Feminism i hönsgården

Påminn mig att jag inte för något i världen, någonsin ska införskaffa mig en tupp. Aldrig, inte ens efter evigheten (och den är oändligt lång). Aldrig! Jag har inte någon gång i mitt, dock relativt unga liv, längtat så mycket efter att få sova ut ostört. När tuppen gal skakar jag av irritation, eller nej det är alldeles för milt uttryckt. När dennes öronbedövande skrik får mina tunna träväggar (som är den enda som skiljer oss åt) att skaka uppfylls jag av en enda mörk känsla. En känsla som grundar sig djupt inom mig och som för varje skri växer avsevärt. Denna känsla skulle enklast beskrivas med ett trestavigt ord man knappt får benämna. Hat. Jag hyser ren och skär hat för detta ohyggligt fula djur. En av dessa kommande morgnar då tuppen tvingar mig ur min viktiga skönhetssömn på mitt mycket bekväma golv ska jag slita av den dens röda kam, med bara händerna. Slita stoltheten i stycken, då kanske den håller näbben. Det är ofrånkomligt, det är endast en fråga om när.

 

Tuppens kvinnliga motsats uppvisade dock ett, minst sagt intressant beteende häromdagen när jag i frid och fröjd åtnjöt min ordinära lunch bestående av ris, ägg och soja. Även då stördes jag av tuppen då han med sina lustfyllda begär gav sig på en av hönorna mitt på blanka dagen, framför en publik i form av mig. Hönan verkade dock inte lika sugen och visade sin manliga motsats ryggen när hon i full fart, skrikande, begav sig från brottplatsen. Jag vet inte om man kan kalla hönornas språkliga sätt att uttrycka sig för att skrika, men att kluckande springa där ifrån låter helt enkelt inte lika dramatiskt.

 

Så, fröken höna visade herr tupp ryggen och på tre röda kom hela, för tuppen, skräckinjagade flocken av hönor till undsättning. Det var ett jäkla liv och jag insåg att hönorna faktiskt bedriver ett fungerande försvar till varandra. Snacka om feminism i hönsgården!

 

Med närmare eftertanke kan det händelsevis ha varit så att hönorna inte drevs av det moraliska ställningstagandet att våldtäkt var fel, utan att de istället drevs av ren avundsjuka. Får hon så ska jag ha. De kände kanske alla för en liten kärleksstund med gårdens ende tupp. Jag väljer dock att tro på det mer banbrytande första alternativet.

 

Jag säger gårdens ende tupp, men det betyder inte nödvändigtvis att det endast är en kämpe utav detta avskyvärda djursläkte som väcker mig. Jag bor nämligen granne med någon slags tuppuppfödning, med andra ord har jag en hel flock av irritationsmoment som borde elimineras.

 

Det kan nu hända att ni nu fått ett intryck av att jag är en iskall människa med ett hjärta av sten, likt Kato. Till mitt försvar kan jag bara säga att jag helt enkelt inte hyser så mycket värme för tuppar. Jag riktar all min värme och kärlek åt annat håll!

 

Dessutom har min gångna vecka lyckligtvis innehållit flertalet känslor och händelser som inte involverar vare sig en tupp eller en höna. Veckan handlade om kvinnors rättigheter och vi hade besök av en föreläsare i ämnet hemmahörande i burmesiska kvinnors rörelse för socialdemokrati. Undervisningen hölls logiskt nog på burmesiska, olyckligtvis för mig men studenterna verkar ha haft en intressant vecka som uppfyllt dem med nyvunnen kunskap.

 

I och med gästföreläsaren så har det engelska språket infunnit sig tillsammans med mörkret och under dessa kvällar har det handlat mycket om att skriva historier. De fick några instruktioner i hur de skulle skriva och jag valde några nya ord de på något vis skulle få in i historiens naturliga flöde. Det visade sig att detta var en mycket bra inlärningsmetod och de tycker verkligen att det är kul att skriva egna historier och läsa sina vänners.

 

En afton ändrade jag miljö och bytte ut klassrummet mot allrummet där vi har en gammal tv. I undervisningssyfte visade jag filmen Iron Jawed Angels. Som tidigare nämnt var veckans tema kvinnors rättigheter och denna film behandlar just det ämnet samt kvinnans kamp för rösträtt i det stora landet i väst, Amerika. Fullträff! Naturligtvis skedde detta med engelskt tal och engelsk undertext. Filmen med Hilary Swank som huvudrollsinnehavare är att rekommendera.

 

Inför filmen hade jag förberett ett litet prov men valde att dela ut det lagom till eftertexterna då jag ville att det skulle ägna all uppmärksamhet till filmen i helhet. Hade jag delat ut frågorna innan fanns risken att de skulle stirra sin blinda på att besvara mina frågor på ett korrekt och utförligt vis. Att kalla dem ambitiösa är milt uttryckt.

 

Mina frågor var relativt svåra och vi kommer att se filmen ännu en gång kommande vecka för att erbjuda dem en chans till full förståelse och denna gång med frågorna i minnet. Effektivt, lärorikt men framförallt kul och avslappnande.En sak satte verkligen guldkant på vår filmkväll och det är något jag med stor ödmjukhet tackar mina kära föräldrar för. 200 gram av en himmelsk drog inpaketerad i gult papper där de röda bokstäverna stavar M-a-r-a-b-o-u.

 

Den fördelades på elva nyfikna burmesiska samt en förväntansfull svensk mage. Det kändes verkligt kul att få bjuda på något från mitt hemland och för en gångs skull inte vara den som med stor tveksamhet smakar något nytt. Om jag påstod att jag inte reflekterade över att på egen hand och i hemlighet trycka i mig all choklad själv skulle jag definitivt ljuga.

 

Veckans höjdpunkt var med andra ord två bitar choklad som jag ömt tuggade så länge de bara gick och som jag nu försöker förnimma smaken av. Herr och fru Wennberg känner onekligen mig utan och innan. Det var en betydande skillnad från ris och jag är evigt tacksam, det evigt varar ända tills jag själv har möjlighet att inhandla mig en stor chokladkaka hemma i Smedjebacken. Det kommer inte att vara i singular.

 

I och med att mina elever har varit fullt upptagna under dagarna har jag och Hlar reang passat på att gå igenom månadsrapporterna denna vecka. Det var givande att läsa elevernas kommentarer och känslor över att bo och studera här. Jag erbjöd mina kunskaper i det engelska språket och vi översatte rapporterna från burmesiska till engelska. Hlar reang klarar det utan tvivel på egen hand men behövde endast lite hjälp med formulering och dylikt.

 

Hlar reang gav mig ännu en uppgift, nämligen att hitta en billig men bra cykel tillgänglig för SYCB. Jag gav mig ut på min egen pärla i jakt på den perfekta cykeln och jag börjar nu bli igenkänd på gatorna med min baby blåa cykel och mitt röda hår. I vilket fall, jag hittade en cykel att ta med mig tillbaka, mission completed.

 

Sammanfattningsvis var det en utmärkt vecka och helgen följde samma tema. Jag ägnade några timmar under helgens båda dagar till individuell undervisning, men sedan stavas helgen lyx. Jag och Mikael tog oss till en pool avsedd för västerlänningar samt det rikare skiktet i samhället, detta faktum medförde en paradoxal känsla men jag kan inte säga annat än att det var otroligt skönt att för första gången på 7 veckor slappna av och få känna sig lite som en turist. Vår handling kan kanske ses som motsägelsefull med tanke på vår faktiska uppgift här men det var ändå behövligt. Punkt slut. Som om inte några timmar med en bok vid poolen var nog så firade vi min namnsdag genom att äta ute och avsluta helgen med en redig banan split.

 

 

Kommande helg planeras dock åt ett helt annat håll, vi har tänkt besök ett utav flyktinglägren vilket jag både bävar och ser fram emot. Beroende på om jag åker till Laos eller ej ligger denna planering lagom till den kommande helgen eller möjligtvis följande helg. Det återstår att se men det ska bli en intressant upplevelse som jag tror kommer att kännas i bröstkorgen.

 

Undervisningsmässigt så kommer nästa vecka att fortsättningsvis handla om att skriva historier och därefter läsa upp dem inför klassen. Min förhoppning är att det kommer resultera i skriftlig och språklig förbättring samt en påbyggnad utav ordförrådet, men framförallt kommer det krävas mod att stå inför klassen och jag tror flera självkänslor i min närhet därav kommer att stärkas. Genom att övervinna vissa rädslor bygger vi tillsammans upp vår självkänsla undan för undan, bit för bit.

 

Beroende på hur långt vi kommer med historierna och hur mycket tid som kommer att behövas till filmen och följande frågor, så har jag en plan om en del grammatik till slutet av veckan eller möjligtvis början av kommande vecka.

 

Nu trycker hungern på och jag ska förtära ris i mängder.

Linnéa


Kommentarer
Postat av: Irene

Du är fantastisk Linnéa! Det är ett otroligt jobb du utför! Vi saknar dig här hemma! Kramar från mor och far

2010-03-05 @ 07:46:25
Postat av: Linnéa

Massor av tack mor & far. Jag saknar er med, och er mat=) ! kram

2010-03-05 @ 15:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0