"There are no good leaders in Burma"

 

Dagarna går, det är inte förrän nu jag inser vilket jobb det faktiskt är att vara lärare. Hatten av för de av mina gamla lärare som lyckats hålla ett ämne intressant. Jag lär mig något nytt varje dag, bara detta att vara någorlunda organiserad är helt nytt för mig. Vanligtvis är jag totalt oplanerad, men nu måste jag självfallet vara planerad för att erbjuda så bra undervisning som möjligt. Allt man gör och tar sig an i livet är till en början en utmaning och resulterar i efterhand till en viktig erfarenhet. Därför är jag glad att jag kastade mig handlöst in i detta, jag vet att det kommer resultera i nya lärdomar om mig själv och andra människor och kulturer men även ett nytt perspektiv. Jag ser på saker med andra ögon.

 

Nu, efter cirka tre veckor går undervisningen framåt. Jag har sju ambitiösa elever som vill få ut max av den här tiden, vilket jag glädjes åt eftersom jag känner likadant. Jag ska gladeligen göra mitt yttersta för att de ska bli nöjda och komma ur den med nyvunnen kunskap.

 

Nu, måndag förmiddag, sitter jag i klassrummet och skriver denna rapport medan eleverna skriver ett prov. Det återkommande veckoprovet som jag börjat med, detta är andra gången och jag tycker det fungerar bra. Förra veckan påbörjade vi grammatiken, det går sakta men säkert framåt. Veckan gick åt till att gå igenom ”att vara” (to be) i presens. Jag har gått igenom väldigt mycket på tavlan men använder mig också mycket av stenciler och små övningar jag kopierat upp. På så vis ser jag om det verkligen förstår och de får chans att öva själva, dessa rättar jag sen och ger tillbaka. Genom det så har dem också lite hjälp ifall de vill studera mer på egen hand eller repetera veckan som gått. Vi hann även påbörja ett annat kapitel inom grammatiken, nämligen hur man ändrar ändelser på verb. Det har gått bra och de gillar grammatik. Jag har planerat att ha relativt mycket grammatik varannan vecka för att veckan efter använda mig av grammatiken i att bygga meningar och att prata. Med andra ord så kommer denna vecka handla om att använda sig av grammatiken i vardagliga situationer. Det kommer vara mycket muntligt, mer praktiska övningar.

 

Varje fredag eftermiddag har jag infört en liten diskussionstimme. Då lägger vi ifrån oss alla böcker och sätter oss i en ring. Alla får berätta hur veckan varit, positivt/negativt, vad vi lärt oss samt hur vi mår. Det gick helt ok i fredags, de tycker det är väldigt jobbigt och svårt att prata men det går framåt. Jag märker att de börjar känns sig mer bekväma vilket är riktigt positivt.

 

I lördags var jag, Hlar Rang och Pae Kher Lar på en liten tripp i Mae Sot. Vi skulle planera lite olika aktiviteter i februari, så det gjorde vi över en lunch tillsammans. Därefter visade de mig runt lite i Mae Sot vilket var väldigt uppskattat, både från min i deras sida tror jag. Det Hlar Rang ville gå igenom var två planerade temaveckor som kommer nu i februari. Eleverna ska ha workshops hela andra veckan i februari på burmesiska. Vi kom dock överens om att jag få kommer att ha lektioner under den helgen istället, plus under kvällstid någon dag. Det var helt okej för eleverna också. Den sista veckan i februari ska de också gå på olika workshops varje dag så då finns inte så mycket tid för engelskan. Därför tyckte jag det var viktigt att ändå ha lektioner under helgen och lite extra på kvällarna fram till dess.

 

I lördags kväll kikade vi alla på film och åt lite chips, det var jättemysigt och avslappnat.

 

Just det, i veckan hade vi övningar på hur man bygger meningar och använder There is eller There are i både negative och positiv form. De fick en uppgift där de skulle skriva några meningar om sin stad. De hade kunna gjort det väldigt enkelt för sig då vi gått igenom väldigt mycket på tavlan, men icke! Några av dem använde sig av ordboken för att försöka sig på meningar som faktiskt betydde något för dem. Trots att engelskan är så begränsad vill de uttrycka sina åsikter genom språket. Underbart! Några av meningarna jag fick var som lyder:

 

There is no democracy in Burma”        “There are many false imprisonments in Burma”

 

“There are no good leaders in Burma”                        “There is no justice in Burma”               

 

 

 

Otroligt intressant, vilket behov av att uttrycka sig och jag hoppas verkligen kunna ge dem de rätta språkliga verktygen för just det ändamålet. Det känns verkligen som om dessa kvinnor är på rätt plats, och kanske även jag.

 

Annars har veckan varit bra, jag har det lite kämpigt med den burmesiska maten dock. De använder ju chili som vi använder salt. Jag är uppväxt på makaroner och falukorv så det tar tämligen tid att vänja sig. Just nu är det mycket yoghurt och frukt för min del.

 

Jag hoppas att ni har det bra hemma i vintervädret jag hört fortfarande håller i sig.

Linnéa

 


Kommentarer
Postat av: Rut

Heej!



Va kul att läsa!

Fan va duktig och tuff du är! :)



Vilken livserfarenhet.

Kram

2010-02-08 @ 23:58:36
Postat av: Linnéa

Tack Rut!

Vad kul att du hittat hit och läser lite. Jag hoppas du mår kanon och att vi ses i vår/sommar.



kram

2010-02-11 @ 12:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0